Vika lådor

Nu börjar det närma sig slutet. Alla föremål som vi hittat i jorden skall ha sin slutförvaring i små vackra papperslådor som vi viker för brinnande livet. Alla föremål skall även ha ett ID-nummer som sedan överensstämmer med en fyndlista (förhoppningsvis). Två sorters lådor finns, en syrafri för järnföremål och en vanlig. Att göra listor tar tid. Hans och Cecilia höll fortfarande på när vi andra gick för dagen.

Våra fyndlådor tog upp två bord. Det är sänken, keramik, järn och mycket annat. Det som vi trodde var ett bronsskrin som Cecilia fick upp ur jorden från vårt schakt visade sig vara någon slags järndekoration som prytt något dryckesglas/horn. Men ingen vet säkert. Du kan se delarna i den stora vita syrafria lådan längst ned i bild.

Fick min skriftliga uppgift av Johan idag och  vill genast hugga tag i den, men måste bärga mig tills jag kommer hem och kan arbeta med den på det sätt som krävs. Roligt, roligt!

Idag har det varit värsta oväder här på Gotland. Regn och blåst har gjort att alla (och då menar jag alla) turister har satt sig i sina bilar för att shoppa, shoppa och shoppa. Ingen kan ju grilla eller ligga på Tofta strand. Det går knappt att köra bil. Nästa vecka kommer stockholmarna. Då är jag ínte här.

Många fyndlådor blev det.

Keramik Vårt fyndbord Leta ID-nummer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0